Hírek
2012. Március 07. 07:07, szerda |
Belföld
Forrás: OrientPress
Műemlék lesz a süllyedő Szőke Tisza

A pusztulás szélén lévő Szőke Tisza hajó életében fordulat állt be: műemlékvédelmi eljárást kezdeményezett a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal – tudatta a szegedma.hu
A Szőke Tisza, Magyarország legnagyobb, és egyben utolsó fennmaradt kétkéményes oldalkerekes személygőzösének elsüllyedését követően a legfontosabb teendő – amire a civil szervezetek képesek – a roncsmentés.„Bármennyire is szomorú, de tudomásul kell venni, hogy a hajó jelen állapotában már roncs” – mondta el portálunknak Balogh Tamás a TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület elnöke. „Sajnos ebből a szempontból már nincs más teendőnk vele, mint a roncsmentés.”
Pótolhatatlan értékek víz alatt
A hajóban számos megmentésre váró érték van. Ilyenek az egyedi rajzolatú intarziás beltéri falburkolatok, a mívesen kidolgozott fa-oszopfők, a kovácsoltvas díszlépcső-korlátok. Elsősorban ilyen a hajótestben lévő, a mai napig működőképes, háromszoros expanziójú compound-rendszerű gőzgép, mely Magyarországon az utolsó fennmaradt ilyen szerkezet. Ezeknek az értékeknek egy része a hajó elsüllyedése miatt már most is részlegesen víz alatt áll, és ha rövid időn belül nem történik semmi, a Tisza vízgyűjtőjén bekövetkező olvadást követő vízszintemelkedés során – menthetetlenül – több méteres víz alá kerülnek.
Menteni a menthetőt
„Kérünk mindenkit, aki szegediként még érez bármit a hajó iránt, hogy segítse a mielőbbi roncsmentést” – hangsúlyozta a hajózástörténeti egyesület elnöke. „A hajóból kiemelt értékek számára megfelelő raktárkapacitásra, 24 órás őrzésre és a szállításhoz erőgépekre lenne szükségünk.”
A roncsmentés megkezdése a jelenleg zajló hatósági eljárás eredményétől függ. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal az elsüllyedést követően védelembe vette a hajót. Ez azt jelenti, hogy a tulajdonos, illetve a felszámolását végző biztos hozzájárulásán kívül a hivatal engedélye is szükséges bármiféle munka megkezdéséhez. A TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület kezdeményezésére a KÖH jelezte, hogy legkésőbb 2012. március 8-ig egyeztetést hív össze a tulajdonost képviselő felszámoló, a kikötőt képviselő MAHART Tiszayacht Kft. és a civil szervezetek részvételével annak érdekében, hogy minden fél, valamint a műemlékvédelmi szakhatóság számára egyaránt elfogadható további teendőket és azok ütemezését megbeszéljék – olvasható a szegedi hírportál oldalán.
A segítő szándék bejelentését a következő telefonszámokon várják:
Balogh Tamás TIT HMHE elnöke balogh.tamas@hajosnep.hu
30/972-62-45
Jáky Gábor, Magyar Hajózásért Egyesület info@hajocsavar.hu
20/941-76-69
OrientPress Hírügynökség
Ezek érdekelhetnek még
2025. Február 22. 08:21, szombat | Belföld
Nagy Márton: az élelmiszerárak csökkentéséért dolgozunk!
Az élelmiszerárak csökkentéséért dolgozunk! - közölte a nemzetgazdasági miniszter a közösségi oldalán, hozzátéve: pénteken egyeztetett az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) képviselőivel az élelmiszerárak alakulásáról.
2025. Február 22. 08:17, szombat | Belföld
Orbán Viktor szerint nagy löketet kaphat a magyar gazdaság
Magyarország a békére vette fel a lapot - mondta a miniszterelnök pénteken a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában
2025. Február 21. 08:10, péntek | Belföld
Megkezdődött a trieszti, magyar adriai kikötő építése
Megkezdődött a trieszti magyar kikötő építése, a kormányt a gazdasági racionalitás vezette, amikor 2018-ban a beruházás mellett döntött -
2025. Február 20. 08:00, csütörtök | Belföld
Orbán Balázs szerint Orbán Viktor előre megmondta
Fejvesztett kapkodás indult az európai vezetők között, pedig minden a forgatókönyv szerint alakul, csak nem az ő forgatókönyvük szerint, hanem Orbán Viktor forgatókönyve szerint