Hírek
2025. Február 20. 16:09, csütörtök |
PR
Forrás: (x)
Stagnáló eladások, háttérbe szoruló e-autók: így változott tavaly az európai újautó-piac

A lengyelek vezetnek, Magyarország is dobogós az autóvásárlásban, a finnországi eladások viszont jelentősen visszaestek.
A márkák közül az élen a Volkswagen áll, de jól teljesített a Toyota és a Skoda is, a kínai SAIC Motor megjelenését pedig úgy tűnik, képesek kezelni az európai autógyártók.
Nemcsak az Európai Unió vonatkozásában, hanem egy tágabb, az Egyesült Királysággal és az EFTA országokkal bővített változatban is közzétette az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) január végén a 2024-es évre vonatkozó újautó-eladási adatokat. Ezekből az is kiderül, hogy az egyes autógyártók és a hozzájuk tartozó márkák növekedéssel vagy csökkenéssel tudták zárni a tavalyi évet, illetve hogy miként változott piaci részesedésük – olvasható a NextAuto honlapján.
Az összesített számok alapján az EU-ban 2024-ben 10 millió 632 ezer új személyautót értékesítettek. Eközben az Európai Unió országait, az Egyesült Királyságot, Izlandot, Liechtensteint, Svájcot és Norvégiát magában foglaló tágabb körben 12 millió 963 ezer eladást regisztráltak, ami 0,9%-os javulás a 2023-as adatokhoz képest.
Éves szinten mindössze 0,8%-kal nőtt az újautó-piac az EU-ban, a tagországok közt azonban jelentős különbségek mutatkoznak: csökkenést regisztráltak Finnországban (-15,4%), Lettországban (-8,4%) és Svédországban (-7%), miközben négy uniós országban 10% feletti növekedés figyelhető meg. Leginkább a lengyelek kaptak rá az autóvásárlásra (+16,1%), Bulgáriában 13,8%-os volt a növekedés, de dobogós lett Magyarország is 12,9%-os javulással, Horvátországban pedig ugyancsak bőven 10% felett, 12,7%-kal emelkedtek az eladások.
A többség a benzinest keresi
Az egyes hajtásláncokat vizsgálva az éves adatokból az is kitűnik, hogy a vártnál lassabban halad Európa az elektromos autózás felé. Mind a tisztán elektromos (BEV) szegmensben (-5,9%), mind a tölthető hibrid (PHEV) szegmensben (-6,8%) kevesebb autót adtak el, mint 2023-ban, ráadásul a bázis sem volt túl magas.
Tavaly összesen mintegy 2,2 millió tölthető személyautó kelt el a 10,63 milliós piacon, BEV-ből 1 millió 448 ezer darabot, PHEV-ből pedig 759 ezer darabot adtak el. Ez körülbelül 20,7%-os piaci részesedésnek felel meg, a maradék közel 80%-nyi autóba még mindenképpen tankolni kell.
Az egyes hajtásláncok piaci részesedése a lenti ábrán látható. Az első két helyen magasan a sima benzines és a mild-hibrid kategória foglal helyet – utóbbiak túlnyomó része szintén benzines, csak elektromos rásegítést kapnak
Grafikon forrása: ACEA
Íme a tavalyi év legnagyobb nyertesei
Az utóbbi néhány évben lezajlott felvásárlásokat és összeborulásokat követően az európai piacon három olyan szereplő maradt, mely 10%-nál nagyobb piaci részesedést tudott elérni 2024-ben, ezek sorrendben:
1. Volkswagen Csoport: 2.841.451 eladott autó, 26,7%-os piaci részesedés
2. Stellantis: 1.742.073 eladott autó, 16,4%-os piaci részesedés
3. Renault Csoport: 1,173,762 eladott autó, 11,0%-os piaci részesedés
A Volkswagen márka teljesítménye a fentieket figyelembe véve még inkább kiemelkedő, hiszen önálló márkaként 11%-os piaci részesedést hozott össze és egyedül tudott 1 millió feletti darabszámot elérni.
A Toyota 7,5%-os eredménnyel a második – a japán márka 2023-at még csak 6,5%-os piaci részesedéssel zárta, így számára szintén jól sikerült a tavalyi év.
A márkák versenyében a harmadik helyre a szintén a Volkswagen Csoporthoz tartozó Skoda került, mely egy év alatt 5,5%-ról 6,2%-ra tornázta fel piaci részesedését, így ugyancsak jelentős javulást tudhat magáénak.
Érdemes még szót ejteni a Dacia márkáról is: tavaly közel 539 ezer autót adtak el, ami már 5,1%-os piaci részesedést jelent, míg a Renault eladása gyakorlatilag stagnált 2023-hoz képest, piaci részesedésük pedig a korábbi 6%-ról 5,9%-ra csökkent. Vagyis a Renault román brandje az eladásokban lassan beéri az anyacéget.
Nem rázta meg a piacot Kína érkezése
A BMW a 2023-as 5,6%-ról tavaly 5,8%-ra növelte piaci részesedését, így a német prémium trió közül a bajor márkának ment a legjobban. A fő ellenfelek közül a Mercedes stagnált (5,3%-os piaci rész), az Audi eladásai pedig 9,4%-kal csökkentek, így piaci részesedése 4,9%-ra esett a 2023-as 5,4%-ról.
Érdemes kiemelni az Európában az MG márkával jelen lévő kínai SAIC Motort is. Bár az tény, hogy a kínai-brit márka megérkezett az európai kereskedésekbe, nagyszabású offenzíváról egyelőre nem beszélhetünk. A gyártó az EU-ban 157 ezer autót adott el tavaly, ami ugyan egy érezhető szám, de ha a 2023-as 147 ezerhez viszonyítjuk, nem tűnik olyan kezelhetetlennek az európai gyártók részéről.
Összehasonlításként, a Volkswagen Csoport tavaly 2,84 milliós értékesítést produkált és csak a 2023-hoz viszonyított növekmény volt 88 ezer darab.
Forrás: ACEA
Ezek érdekelhetnek még
2025. Február 19. 12:14, szerda | PR
A fiatalok harmada mielőbb távozna a szülői házból
Tízből négy fiatal még a szüleivel együtt él, és a többségük halogatja az önálló lakóingatlanba történő költözést – erre jutott a K&H ifjúsági index, amely a 19-29 évesek költözési szándékait is vizsgálta.
2025. Február 14. 10:01, péntek | PR
Több mint 100 ezer diák a pénzügyi versenyben
Új rekord a K&H vigyázz, kész, pénz! diákoknak meghirdetett pénzügyi edukációs versenysorozatában: idén összesen 3438 csapat jelentkezett, ami 10 százalékkal több, mint az előző évben.
2025. Február 13. 16:32, csütörtök | PR
15. Fonyódi Kolbászfesztivál: Híd épül Badacsony és Fonyód között!
Na nem szó szerint, hanem inkább képletesen, mert ahogy Hartai Béla, Badacsonytomaj polgármestere is megfogalmazta: „Elkezdjük közösen építeni a kulturális és turisztikai hidat Badacsony és Fonyód között!”
2025. Február 04. 09:09, kedd | PR
A MINŐSÉG ÉS MEGBÍZHATÓSÁG A JÁNOSIK KFT. GARANCIÁJA
Tavalyi esztendő gyorsmérlege szerint a Jánosik és Társai Kft. éves bevétele meghaladta a 20 milliárd forintot – tájékoztatott Jánosik Lajos, a cég tulajdonosa.